Het is een bekend fenomeen dat ook voor Nederland blijkt op te gaan: vrouwen zijn minder prijsgevoelig bij de keuze voor cosmeticaproducten dan mannen. En daar spelen verkopers handig op in.
Uit een dinsdag gepubliceerde steekproef van adviesbureau Simon Kuchner & Partners blijkt dat parfums, douchegels en scheermesjes voor vrouwen gemiddeld 31 procent meer kosten dan vergelijkbare producten voor mannen.
Onderstaande tabel laat zien dat de verschillen in Nederland kunnen oplopen tot 67 procent, in het geval van een showergel van Viktor & Rolf. (klik voor uitvergroting).
Bij scheermesjes van Gillette betaal je als vrouw al gauw 25 procent meer en bij parfums van Paco Rabanne zit je op eenzelfde prijsverschil.
Partner Onne Oldeman van Simon Kuchner zegt over de prijsverschillen: “Dit heeft uiteraard niets te maken heeft met de kosten voor het maken van het product. De strategie draait om het structureel voordeel halen uit het verschil in betalingsbereidheid van consumentengroepen. Prijsdifferentiatie is een essentiële methode om winst te optimaliseren en wordt breed toegepast.”